Projekt ogólnorozwojowy dla więźniów skrajnie długoterminowych: "Więźniowie dożywotni - prawo do drugiej szansy"
Nad jakimi tematami będziemy pracować?
Tematy nad którymi pracujemy samodzielnie w drodze korespondencji i wspólnie podczas warsztatów:
1. Społeczeństwo jako takie, czyli jakie? Czym ono jest? Gdzie jest w nim nasze miejsce i pod jakimi warunkami?
2. Męskość i kobiecość – natura czy dobrze zagrane role?
3. Sprawiedliwość jako taka, czyli jaka? Co się komu należy we współczesnym świecie? Sprawiedliwość społeczna i sprawiedliwość między nami
4. Sprawiedliwość, a poczucie sprawiedliwości – dwie inne sprawy czy to samo? Co to jest sprawiedliwość naprawcza?
5. Socjalizacja vs. resocjalizacja. Zasady i reguły życia społecznego. Różnice i podobieństwa w świecie przedzielonym więziennym murem.
6. Wartości, a autorytety. Czy możemy przetrwać bez wzorów i autorytetów?
7. Demokracja i prawa człowieka jako zadanie dla każdego.
8. Worek wartości, czyli bagaż człowieczeństwa. Wokół szczęścia, piękna, prawdy, wierności, odwagi, miłości, cierpienia, wolności, godności i szacunku
9. Od komunikacji do ekspresji. Jak komunikować i wyrażać emocje, myśli, spostrzeżenia, uczucia?
10. Przemoc pod kontrolą. Jak radzić sobie z emocjami, nawykami, reakcjami prowadzącymi do przemocy?
11. Geneza zbrodni, wina i kara. Odpowiedzialność bez granic?
12. Rehabilitacja i zadośćuczynienie za krzywdę. Jak dzielić codzienność - każdy dzień - z ofiarami swoich czynów?
13. Więzień – rola dożywotnia i pierwszoplanowa? Czy warto dać drugą szansę więźniom odbywającym kary skrajne? Dlaczego i po co?
14. Druga szansa - przygotowanie do życia w społeczeństwie, w wolności od przestępstw
15. Sens życia i pasja życia. Nauka bycia „tu i teraz”
16. Mój osobisty temat. Temat i warsztat zaproponowany i opracowany przez skazanego (skazanych)
Projekt kończyłby się siódmym tematem, który zależałby od konkretnego więźnia-uczestnika (lub zespół do 3 skazanych). To on – o czym wiedziałby od początku Projektu – byłby zaproszony do wymyślenia, a jeśli byłoby to w jego mocy, stworzenia (czyli napisania scenariusza) konkretnego tematu zajęć.